BMW X6 xDrive35d
Takže si to shrňme. Někdo se nám snaží namluvit, že vyrobil auto, které v sobě spojuje nejlepší vlastnosti SUV a kupé. Někdo se nám snaží tvrdit, že auto s hmotností přes dvě tuny, výškou 1690 mm a pohonem všech kol může sportovně vypadat, ale co je hlavní, sportovně se chovat. Tak buď je tady někdo blázen a potřebuje vyšetřit, nebo ten někdo popřel fyzikální zákony a donutil dvoutunovou obludu, aby poskakovala po cestě jako baletka.
Ten někdo je samozřejmě BMW a ta obluda její nový model X6. Tohle auto si má podle BMW pořídit ten, komu se na SUV líbí vysoký posaz a tudíž dokonalý přehled o dění okolo a co si budeme povídat, tak trochu i pocit nadvlády nad ostatními. Tohle auto si má pořídit někdo, komu se zamlouvá robustnost a většinou faktická vysoká úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti.
První jízda prosluněným a životem tepoucím městem nedává pochyb o tom, že X6 bude středem pozornosti. Řidiči i chodci se ve snaze urvat alespoň kousek z originality mamutího kupé zběsile otáčejí, chodci vytahují mobilní telefony a snaží se své setkání s žirafonem zdokumenovat. Řidiči zase na znak porozumění stahují okénka, vystrkují ruku a otáčejí palec nahoru.
BMW X6 působí zvláště v bílé barvě v provozu jako přízrak. Můžete si stokrát říkat, že BMW z hlediska designu nabídlo pouze vlastní interpretaci nápadu korejského Ssangyongu nebo amerického Pontiacu, ale bez ohledu na sympatie k té či oné značce budete muset nakonec stejně přiznat, že korejské i americké pokusy působí ve srovnání s tím německým hodně trapně. A co teprve, když sednete za volant.
Stará třída, nový přístup
Kdyby se hrálo na první dojem a z něj se odvozoval výsledek celého testu, prohlásím na tomto místě X6 za fantastický stroj, který předběhl svou dobu, do puntíku splňuje odvážná tvrzení automobilky o nové třídě a dosud netušených sportovních zážitcích ve voze kategorie SUV. Následně bych nechal X6 postavit pomník a chodil k němu každé ráno v hluboké úctě pokleknout.
Ono se však na první dojem nehraje, a tak říkám rovnou, že se X6 pomníku nedočká a já budu ušetřen ranní procházky. Připomeňme základní fakta. BMW X6 v testovaném provedení xDrive35d váží 2185 kg, na výšku měří 1690 mm, má rozvor 2933 mm, rozchod vpředu 1644 mm a vzadu 1706 mm. Pro srovnání - klasické kupé 335d váží 1645 kg, na výšku měří 1395 mm, má rozvor 2760 mm, rozchod vpředu 1500 mm a vzadu 1513 mm – a to už je těžké auto.
Do klasického kupé si nepořídíte pohon všech kol a určitě vám do něj nenamontují mříž za zadní sedadla. Obé můžete považovat za handicap, ale hnaná kola zadní nápravy a nevalný výhled dozadu nedotčený vrzající mříží patří k folklóru třídy. To v třídě SUV platí odlišné zvyklosti, jež nová X6 doplňuje o inovativní prvky. Mříž nutná k prohlášení vozu za „náklaďák“ N1 a umožňující odpočet DPH zůstala.
Výhled dozadu se bohužel kvůli prudce klesající střeše vytvářející dojem kupé zhoršil, kteroužto skutečnost designéři vykompenzovali obřími vnějšími zpětnými zrcátky. Zůstal i stálý pohon všech kol rozdělující točivý moment 580 Nm/1750 – 2250 ot./min. v tomto případě dvoustupňově přeplňovaného naftového šestiválce inteligentně mezi přední a zadní nápravu.
V ideálních podmínkách proudí dopředu 40% a dozadu 60% procent točivého momentu. Chcete-li ovšem zákazníkům tvrdit, že vaše SUV jízdními vlastnostmi předčí konkurenci, nastaví nová měřítka chápání celé třídy resp. dokonce vytvoří třídu novou, musíte jinak vychválený systém pohonu všech kol něčím vyšperkovat, přidat třeba i drobnost, kterou se vaše auto odliší od ostatních.
BMW tuhle „drobnost“ nazvalo Dynamic Performance Control (DPC). DPC aktivně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy a bez ohledu na momentální výkon motoru posílá vždy, když je to potřeba, více síly na kolo pohybující se po vnější stopě. Výsledkem má být zlepšená ovladatelnost a trakce v zatáčkách a eliminace odstředivých sil způsobujících tendence k nedotáčivosti.
Na silnici král
Skutečně nechovám jedinou vzpomínku na jiné dvoutunové SUV, ve kterém bych neměl alespoň teoretickou obavu z toho, že přidáním plynu v zatáčce očešu stromy kolem cesty. Pro velká a těžká SUV typická nedotáčivost prostě v X6 zmizela a na její místo nastoupila v tomto segmentu zcela neobvyklá neutralita. Navíc naučíte-li se v knize BMW X6 číst, najdete mezi řádky schovanou i příjemnou přetáčivost.
X6 miluje hladký asfalt, zatáčky všeho druhu i táhlé rovinky, na nichž můžete dát vyniknout velkému točivému momentu a více než slušnému výkonu naftového šestiválce. X6 navíc odvážně čelí výzvě losího testu, když mezi kužely překonává svou obratností a stabilitou podstatně menší a lehčí SUV. Velké auto nejenže se nehrne v každém oblouku ven z dráhy, ale na pohled vypadá mezi kužely dokonce stabilněji než klasický sedan řady tři.
Za opticky i fakticky větší stabilitou velkého SUV stojí pohon všech kol a také obrovská 20 palcová kola obutá do širokých pneumatik, sedan však může na rozdíl od X6 nabídnout to, kvůli čemu bych stavěl autům pomníky a následně u nich každé ráno poklekal – radost z řízení, požitek z jízdy a pocit dokonalé kontroly nad vozem. Požitek z jízdy v případě X6 spočívá v tom, že auto projíždí zatáčkami jako nůž máslem nebo sviští po rovinkách s minimálním odporem vzduchu.
Skvělé. Projedu zatáčkou a nemusím se strachovat, že způsobím hromadnou havárii. Uháním rychlostí 140 km/h a cítím se stabilně. Je to skvělý pocit na to, že sedím v SUV. Že bych si ovšem jízdu nějak zvlášť užíval, cítil reakce auta na práci s volantem, plynem i převodovkou, přesně věděl, co auto udělá, dostanu-li se do krizové situace nebo snad cítil nějaký adrenalin, to rozhodně ne.
X6 je skvěle ovladatelné a stabilní SUV a pokud ovladatelnost a stabilita patří mezi nejlepší vlastnosti kupé, jakože rozhodně patří, potom BMW stvořilo dokonalý hybrid SUV a sportovního kupé. Budeme-li ovšem považovat za největší přednost sportovního auta právě onen požitek z jízdy a dokonalou kontrolu nad vozem, zůstává X6 pořád jenom dobře ovladatelným SUV.
Hrubé síly, hrubý zvuk
Což o to, dvojitě přeplňovaný šestiválec s maximálním výkonem 210 kW/4400 ot./min. a točivým momentem 580 Nm / 1750 – 2250 ot./min. krásně táhne od volnoběhu a pokud od auta nežádáte atletické výkony i hezky zní. Když se ovšem rozhodnete, že dáte za vyučenou splašenému Passatu za vámi, vyslechnete si naftový koncert Diesel-mol v celé své kráse.
Motor není utlumený špatně, ale ve středních a zvláště vysokých otáčkách vydává charakteristický naftový zvuk, na který si buďto zvyknete, nebo se vám natolik zprotiví, že oželíte vyšší spotřebu v benzinových verzích. I když vyšší spotřebu – X6 si v kombinovaném cyklu řekne o 11 litrů nafty a pokud se trochu rozohníte, odsaje každých 100 kilometrů z nádrže i litrů víc.
Ani při úsporné jízdě nepočítejte s tím, že byste se dostali na dohled oficiálně udávané hodnotě 8,3 litru, spíše pojedete za 9,3 litru a více. Ve městě spotřeba snadno překročí i 12 litrů. BMW X6 xDrive35i bude papat asi trochu víc, je však otázka o kolik.
Terén? Jenom lehce, prosím
Téma BMW X6 a provoz v terénu je zajímavé, ale rychle vyčerpané. Stačí se podívat na základní 19palcová kola a hned vám dojde, jak se věci mají. Pro jistotu jsem hledal odpověď přímo u zdroje a zeptal se, jak to vlastně BMW s provozem X6 v terénu vidí. Odpověď byla trochu nejednoznačná, ale v zásadě mi bylo potvrzeno, co jsem si myslel.
X6 jakožto model vycházející z X5 terén čistě teoreticky zvládne. I prakticky si můžete dovolit díky vyšší světlé výšce a pohonu všech kol uhnout ze zpevněné cesty a vystřihnout nějakou terénní vložku. Pozor však musíte dávat zejména na nájezdové úhly, sám jsem totiž poměrně snadno narazil na limit a málem rozčísl X6 pěšinku. Faktem ale je, že X6 není míněna jako auto do nějakého těžšího terénu.
Tohle auto bylo stvořeno pro silnici a jako příklad terénu jsem v telefonu dostal příjezdovou cestu k stáji nebo ranči. Test prokázal, že X6 hravě zvládne víc než to, ale na nějaké velké řádění v terénu skutečně zapomeňte.
Plusy
- originální design
- vynikající přední a zadní sedačky
- přesné řízení
- inteligentní automatická převodovka
- stabilita ve vysokých rychlostech a zatáčkách
- neutrální chování
- účinné brzdy
- aerodynamické vlastnosti
Mínusy
- pouze čtyřmístný automobil
- méně místa nad hlavou na zadních sedačkách